LANGUAGE:
28-04-2016

De wereld over


Bijzondere week voor Eatdutchwaffles. Na een lange aanloop begint komende week een vernieuwde samenwerking met KLM. Vanaf 1 mei krijgen reizigers op alle intercontinentale vluchten een gratis stroopwafel van Eatdutchwaffles.

Deze week heb ik zelf de eerste dozen met stroopwafels naar KLM gebracht. De timing van onze eerste levering kan trouwens niet beter, want die valt toevallig samen met de eerste vluchten van een nieuwe rechtstreekse bestemming voor KLM: Salt Lake City, de geboortegrond van Eatdutchwaffles! Alsof het zo heeft moeten zijn.
 
Voordat ik meer vertel over dit nieuwe product, is het handig om te weten dat onze nationale vliegtrots een klant van het eerste uur is. Maar nog interessanter, hoe is dat zo gekomen? Hoe ben ik als startende ondernemer bij een bedrijf als KLM binnengekomen?
 
In 2011 stond Eatdutchwaffles nog in de steigers en waren we alleen nog maar actief in Amerika. Bij het boeken van een reis naar Salt Lake City op de website van KLM kwam een advertentie langs voor Wereldveroveraars. Een programma (op initiatief van BNR Nieuwsradio, het Financieel Dagblad en KLM) dat een jaar lang tien ondernemers volgde die met hun bedrijf de wereld proberen te veroveren.
 
Die verkiezingsstrijd is een mooi verhaal op zich. In die tijd had ik ook nog mijn eigen PR-bureau. Toen mijn nominatie als ‘wereldveroveraar’ een feit was, besloot ik mijn agenda voor de weken erop leeg te maken, om volop campagne te kunnen voeren. Op die campagne kijk ik vol trots terug, want binnen enkele weken was Eatdutchwaffles bekend in heel Noordwijk en omstreken. Met als resultaat duizenden stemmen en daarmee een plek in de groep van tien wereldveroveraars.
 
Die deelname leverde veel publiciteit op, én ontmoetingen met interessante nieuwe mensen. Mijn ondernemerschap heeft in dat jaar echt een vlucht genomen. Dat begon al op het openingsevenement van het Wereldveroveraarsjaar. Roy Scheerder (destijds Vice President Marketing bij KLM) benadrukte toen op het podium dat KLM klaarstond voor MKB-bedrijven. En dat heeft hij geweten…
 
Na zijn speech ben ik meteen op hem afgestapt. ‘Als je me echt wil helpen, regel je een gesprek om stroopwafels op jullie vluchten te verkopen.’ Hij kon natuurlijk niet direct iets toezeggen, maar binnen een paar weken had hij wel een gesprek geregeld met de inkoopafdeling op het hoofdkantoor. Met de KLM-medewerkers klikte het meteen en er leek een opening te zijn om onze stroopwafels aan boord te krijgen. Binnen enkele maanden hadden wij speciaal voor KLM stroopwafelblikken ontwikkeld. Die stroopwafelblikken waren de afgelopen drie jaar te koop aan boord van alle KLM-vluchten.
 
De verkoop van die blikken is altijd super verlopen, vanwege de uitstraling van het blik in combinatie met de kwaliteit van de stroopwafel. Om die reden kwam twee jaar geleden een nieuwe aanvraag binnen. Ik was op dat moment op vakantie in Frankrijk en ik had me nog zo voorgenomen een paar weken niet te werken. Maar voor zo’n aanvraag moest ik wel een uitzondering maken. Dus ik met de laptop op schoot onder de warme zon in de Ardèche ...
 
En nu ligt hier de speciaal voor KLM ontwikkelde verpakking; een modern ambachtelijk beeld van Nederland in combinatie met ons eigen merk Eatdutchwaffles. Uiteindelijk tot stand gekomen in samenwerking met KLM en huisvormgever Concepticus. Hier gaan we in totaal ruim een miljoen stuks van leveren. Iedere reiziger op intercontinentale vluchten krijgt vanaf 1 mei een gratis stroopwafel als snack aan boord.
 
Uiteindelijk is het dus de moeite waard geweest om een paar dagen van mijn vakantie op te offeren. In mijn ogen is KLM een van de mooiste bedrijven van Nederland. En binnenkort, op reis naar het mooiste bedrijf van Amerika (Eatdutchwaffles USA) krijg ik dus een stroopwafel van mezelf in handen. Dat is toch wel heel speciaal!  

« Terug
Wij maken gebruik op onze site van een Google Analytics-cookies. Hiervoor hebben wij een bewerkersovereenkomst met Google gesloten. Het laatste octet van het IP-adres wordt gemaskeerd en ‘gegevens delen’ is uitgezet. Wij maken wel gebruik van andere Google-diensten in combinatie met de Google Analytics-cookies.
 Cookies NIET accepteren